health Lifestyle przykładowy jadłospis Zdrowie

BIAŁA DIETA-KIEDY ZALECANA. CZY DA SIĘ POŁĄCZYĆ Z DIETĄ KETOGENICZNĄ

Biała dieta to dieta stosowana po zabiegach piaskowania i wybielania zębów. Zakłada spożywanie produktów, które nie posiadają barwników sztucznych ani naturalnych przez okres około 7-14dni, chociaż niekiedy mówi się o minimalnym czasie  48h . Zęby po takich zabiegach są w dużej mierze pozbawione wody, co sprawia że są niezwykle podatne na wchłanianie składników, w tym barwników, a zastosowanie takiej diety ma zapobiec ich absorpcji, zanim tkanki na nowo nie zostaną przywrócone do pierwotnego stanu uwodnienia.[1] Biała dieta wyklucza większość produktów, w tym warzyw i owoców. Z produktów przetworzonych unikać należy tych, które w swym składzie zawierają kakao, barwne przyprawy lub substancje oznaczone symbolami
E100 do E199.( za wykątkiem  E170 -węglanu i  E171 – dwutlenku tytanu, gdyż nadają barwę białą).

Biała dieta nakazuje bezwzględnie wykluczyć :

kawę, herbatę,colę

soki owocowe i warzywne, napoje gazowane,

kolorowe owoce, w szczególności jagody, borówki, porzeczki, maliny, truskawki,

warzywa: brokuły, dynia, szpinak, inne zielonolistne warzywa, czerwona kapusta, papryka, pomidory,

czerwone mięso i wędliny,

sery żółte i topione,

kakao, czekoladę i wszelkie wyroby z ich dodatkiem,

kolorowe przyprawy, takie jak np. curry, chili,

słodycze,

żółtka jaj (samo białko można)

Z powodu dość dużych restrykcji, jest dietą niedoborową. Dotyczy to zarówno wersji tradycyjnej, dopuszczającej spożycia nabiału i białego mięsa, jak i wersji wegetariańskich i wegańskich. Niemniej można próbować zadbać
o jak największą różnorodność spożywanych posiłków!

Biała dieta zakłada, że dozwolone są produkty:

warzywa i owoce nie zawierające barwników: np. biała kapusta, kalafior, biała rzodkiew, korzeń pietruszki , korzeń selera, cukinia bez skórki, ogórek bez skórki, fasola biała, ziemniaki, banany, jabłka i gruszki

 nabiał (bez produktów smakowych zawierających dodatki owoców lub barwników),

tofu, wegańskie odpowiedniki nabiału

ryby o białym mięsie i owoce morza,

pieczywo pszenne jasne, otręby owsiane, białe makarony,

jasne sosy, na bazie jogurtu,

ryż, drobne kasze (manna, kuskus, jaglana, jęczmienna), wafle ryżowe

wiórki kokosowe, orzechy nerkowca**, orzechy macadamia, migdały bez skórki

woda mineralna niegazowana i inne bezbarwne lub białe napoje ( napoje roślinne, mleko)

olej kokosowy.

Czy biała dieta może być dopasowana do ketogenicznego stylu odżywiania?

Na okres 7 dni na pewno jest to możliwe, chociaż trzeba przy tym mieć na uwadze, że nie będzie to jadłospis wpełni zbilansowany pod względem makro- i mikroskładników. Jak zadbać o te najistotniejsze?

POTAS

Dzienne zapotrzebowanie to ok. 2000-3000mg u zrowego człowieka[2]. W białej diecie rezygnujemy z ważnego dla diety ketogenicznej źródła potasu : pomidorów .W białej diecie ich źródłem mogą być : banany, otręby pszenne, ziemniaki  i fasola biała, na których spożycie  jednak ograniczenie nakłada dieta ketogeniczna ze względu
na zawartość węglowodanów. Ketogenicznym źródłem mogą być natomiast migdały bez skórki, wiórki kokosowe, jogurt (choć zawiera jedynie 141mg potasu/100g) czy dodatek chrzanu.

MAGNEZ

Dzienne zapotrzebowanie to ok. 290-360mg [2] . Najlepsze źródła, jak pestki dyni czy kakao, są niewskazane. Otręby pszenne, płatki owsiane czy kasza gryczana to spora ilość węglowodanów. Z pomocą ponownie przychodzą migdały (296mg/100g)

ŻELAZO

Osoby na tradycynej diecie ketogenicznej nie powinny mieć problemu z dostarczeniem tego pierwiastka, gdyż białe mięso ryb oraz owoce morza są w niego bogate. Wegetarianie i weganie…hm, mimo że wiele roślinnych źródeł zawiera barwniki niedozwolone w diecie białej (warzywa zielonolistne, soczewica, kako, burak, ) lub duże ilości węglowodanów niedozwolone w diecie ketogenicznej (, soja, ciecierzyca, mąki pełnoziarniste, quinoa**,
kasza jęczmienna , jaglana i gryczana) , to wbrew pozorom też z niewielkim wysiłkiem zaspokoją dzienne zaporzebowanie (ok. 10mg/24h mężczyźni i ok 15-18mg/24h kobiety [2]). Kostka tofu pokryje od 96-192% D.V*.. 30 g nasion sezamu** dostarczy od 44-85% D.V., a 30 g migdałów czy orzechów macadamia to ok. 10-35% D.V. Warto też wprowadzić umiarkowną ilość fasoli białej (choć ostrożnie, ze wględu na węglowodany)[3,4].

WAPŃ

Zaleca się około 1000mg/24h. Sporo go w nabiale uznawanym za dość dobre źródło (choć nie jest tak do końca, wspomnę w kolejnym wpisie). Weganie mogą bazować na, po raz kolejny, na tofu,  migdałach  bez skórki,  ziarnach sezamu i umiarkowanej ilości białej fasoli (mimo że relatywnie  bogatszymi źródłami roślinnymi  na ogół są zielonolistne szczypiorek, szpinak, natka pietruszki, jarmuż,rukola).

Jak komponować posiłki? Przykładowy jadłospis

Przede wszystkim, zaopatrz się w maksymalną ilość dozwolonych produktów i wysil wyobraźnię!
Najbardziej monotonna będzie dieta biała ketogeniczna w wersji wegańskiej,
w której często przewijać się będzie tofu. Oto kilka moich propozycji :

Śniadanie: “ryżanka”  na mleczku kokosowym  z dodatkiem dozwolonych orzechów (zamiast ryżu użyj wiórków kokosowych)

II śniadanie: twarożek  na słodko z tofu z dodatkiem oleju kokosowego i erytrolu  ( w wersji tradycyjnej
i wegetariańskiej można użyć tłustego twarogu lub innego białego rodzaju sera)

Obiad: pulpeciki z masy migdałowo-orzechowej ( wersji tradycyjnej mogą wystąpić kawałki gotowanego
lub pieczonego  fileta dowolnej ryby lub białego mięsa, )

kalafior zasmażany z sosem czosnkowym na bazie mleczka kokosowego (lub śmietany 30tki w wersji niewegańskiej)

Kolacja: frytki z korzenia selera oraz domowej roboty tahini (z ziaren białego sezamu) lub sosie czosnkowym do maczania.

Koniecznie podzielcie się w komentarzach własnymi pomysłami!

*UWAGA! Post nie jest sponsorowany, a zamieszczanie przeze mnie linków to propozycje, z których sama na codzień korzystam
i stanowią jedynie podpowiedź dla czytelnika.

*DV, Daily Value, zalecane dzienne spożycie

**UWAGA! Post nie jest sponsorowany, a zamieszczanie przeze mnie linków to propozycje, z których sama
na codzień korzystam i stanowią jedynie podpowiedź dla czytelnika.

 

 

 

ŹRÓDŁA:

[1] https://www.supradent.pl/biala-dieta-po-wybielaniu-zebow-co-jesc/
[2] M. Grzymisławski; Dietetyka kliniczna;  PZWL 2019
[3] cronometer.com/#foods
[4] https://fdc.nal.usda.gov/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *