Aktywność Fizyczna health Lifestyle Zdrowie

SPADEK ENERGII W CIĄGU DNIA- PROSTE DO WYELIMINOWANIA PRZYCZYNY

GRAFIKA 5 CZYNNIKÓW ODPOWIADAJĄCYCH ZA SPADEK ENERGII

Coraz częściej jako społeczeństwo narzekamy na zmęczenie, spadek energii, brak chęci. Nie zdajemy  sobie przy tym sprawy z tego, że za spadek energii  odpowiadają nasze codzienne wybory. Postanowiłam pokazać Wam to na prostej grafice. Poniżej znajdziecie krótki opis z wyjaśnieniem.

  1. KAWA

Trzy w ciągu dnia to nie tragedia. Jednak wypijana w zbyt dużych ilościach kofeina zaburza zasypianie i zdolność koncentracji. Jej obniżający się w ciągu dnia poziom odbieramy jako spadek energii. Dodatkowo zwiększa chęć na słodycze [1].

2. SŁODYCZE

Spożywany w dużej ilości cukier prosty powoduje wzrost poziomu glukozy we krwi. Nagły “kop” energetyczny, ale niedługo później wyrzut insuliny- która ma wyrównać ten poziom. Zmiany następują dość nagle, co powoduje spadek energii objawiające się uczuciem zmęczenia. W perspektywie długoterminowej przyczynia się do zmniejszenia wrażliwości komórek na insulinę (insulinooporność), występowania problemu z utrzymaniem wagi i ryzyka cukrzycy. Pomocna może okazać się  dieta ketogeniczna,  która z założenia ogranicza cukier w diecie.[2].

3.  BATONY ENERGETYCZNE

Zamiast powodować spadek energii,  powinny dodawać energii i faktycznie tak działają, jeśli jesteś właśnie w trakcie lub tuż po intensywnym treningu, podczas którego zubożyłeś zapasy glikogenu. Jednak spożywane przez osoby mało aktywne jako przekąska między posiłkami, działają dokładnie tak samo jak inne słodycze, przyczyniając się do skoków glukozy i wyrzutów insuliny do krwi.

4. KORZYSTANIE Z TELEFONU PRZED SNEM

Ekran laptopa i telefonu emituje światło niebieskie, które zakłóca rytm okołodobowy. Mózg odbiera bowiem takie promieniowanie jako sygnał, że jest dzień ( zakres tej długości fal pokrywa się z zakresem światłą słonecznego i blokuje wydzielanie melatoniny, odpowiedzialnej za prawidłowy przebieg snu. Nieprawidłowy sen to spadek energii w ciągu dnia, często maskowany większym apetytem na cukier (cukier=energia). Pewnym rozwiązaniem jest zastosowanie aplikacji dopasowującej kolor światła do pory (Twilight, f.lux itp.) [3].

5.  NIEDOSTATECZNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Systematyczne uprawianie sportu poprawia ukrwienie, usprawniając pracę układu krążenia .( Mechanizm tłoczni mięśniowej- kurczące się i rozkurczające się mięśnie oddziałują na ściany naczyń krwionośnych). Dzięki temu jesteśmy lepiej dotlenieni. Tlen z kolei jest niezbędny, aby organizm mógł czerpać energię z pobranego pokarmu. Lepsze dotlenienie = większe pokłady energii. Dodatkowo, podczas wysiłku wzrasta nasze tętno i ciśnienie – kolejny powód by wstać od laptopa i wykonać kilkanaście przysiadów, gdy łapiemy się na drzemce w pracy. Wartością dodaną jest to, że zużywamy cukier pochłonięty jako rekompensata za niedostateczną jakość i ilość snu. Spalony cukier =  spalenie pewnej ilości kalorii, co ułatwi utrzymanie prawidłowej masy ciała i uniknięcie uczucia ociężałości [4].

GDY MIMO WSZYSTKO BRAK POPRAWY

Jeżeli wyeliminujecie powyższe czynniki ze swojego życia, Wasza jakość snu oraz poziom energii powinny się unormować. Jeśli jednak mimo wprowadzenia zmian, w perspektywie czasu nie zauważycie różnicy i dalej będziecie mieć problem ze spadkiem energii, należy szukać przyczyny u lekarza: przewlekłe zmęczenie jest bowiem objawem wielu schorzeń: poczynając od niedoboru żelaza, przez nieunormowaną tarczycę aż po depresję.  Warto jednak zacząć od metod najprostszych.

 

ŹRÓDŁA:

Harpaz, S. Tamir, A.Weinstein, Y. Weinstein The effect of caffeine on energy balance.J Basic Clin Physiol Pharmacol. 2017 Jan 1;28(1):1-10
E.Kozek, [Insulin resistance and hyperinsulinemia–clinical aspects], „Przegląd Lekarski”, 53 (9), 1996, s. 647–652,
S. WAhl, M. Engelhardt, P. Schaupp, C.Lappe, IV.Ivanov; The inner clock-blue light sets the human rhytm;  2019 Aug 21
Wiesław W. Pawlik, Stanisław J. Konturek; Fizjologia; rozdział FIZJOLOGIA UKŁADU KRĄŻENIA, s. 165-254

4 thoughts on “SPADEK ENERGII W CIĄGU DNIA- PROSTE DO WYELIMINOWANIA PRZYCZYNY”

  1. Telefon, batony energetyczne i słodyczeeee ( dużo słodyczy )…. a człowiek się zastanawia skąd ten problem z energią w ciągu dnia!
    Czyli jednak pomimo porannych rozruchów te cukierki w ciągu dnia są moją zgubą 😉

    Pora się zastosować do porad!

  2. Muszę podesłać artykuł mężowi – on, pracując w bezruchu, ciągle wierzy, że batoniki energetyczne to samo zdrowie.
    No i ten telefon przed snem…
    A później narzeka w ciągu dnia na brak energii i ratuje się kawą – błędne koło!
    Dzięki za artykuł 😊

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *