health Lifestyle Motywacja Zdrowie

WODA WODZIE NIERÓWNA. JAKĄ WODĘ PIĆ?

Organizm dorosłego człowieka w  ok 70% stanowi woda.

W kościach woda występuje w 22%, w mięśniach czy tkance mózgu aż 75%[1]. Dlatego pytanie jaką wodę pić jest niebagatelne.  Nic też dziwnego, że w gazetach, w spotach reklamowych, w telewizji, ale też u każdego lekarza i dietetyka spotykamy się z hasłami: “Wypijaj minimum 8 szklanek wody dziennie” ; “ Powinieneś przyjmować minimum 2,5l wody na dobę”.

Jak się jednak okazuje, woda wodzie nierówna! Jak to możliwe?

Jako związek chemiczny, woda to substancja  zbudowana z jednego atomu tlenu i dwóch atomów wodoru, ogólnie zapisywana za pomocą wzoru chemicznego H2O. Związek ten wykazuje pewne właściwości chemiczne i fizyczne, za sprawą których jest tak istotny dla organizmu ludzkiego- m.in. ma zdolność  przenoszenia energii (regulacja temperatury), stanowi środowisko dla wielu reakcji chemicznych, co umożliwia ich zachodzenie w komórkach organizmu. Tworzy środowisko trawienia składników w przewodzie pokarmowym. Jest również dobrym rozpuszczalnikiem dla  wielu substancji, dzięki czemu mogą być one transportowane. Dzięki tej właśnie zdolności do rozpuszczania substancji polarnych, które nazywane są składnikami mineralnymi, można wyróżnić kilka rodzajów dostępnej do spożycia wody[2,3].

Który rodzaj jest najlepszy dla Ciebie?

Woda źródlana

Jej cechą jest niska zawartość składników mineralnych. Bez względu na pochodzenie regionalne, skład mineralny jest zawsze  prawie jednakowy, toteż poleca się ją:  kobietom w ciąży i  karmiącym, niemowlętom, pacjentom z chorymi nerkami, drogami moczowymi lub z nadciśnieniem tętniczym.

 

Woda mineralna

bardzo nisko zmineralizowana – poniżej 50 mg/l składników mineralnych

nisko zmineralizowana- poniżej 500 mg/l składników mineralnych

średnio zmineralizowana- od 500-1500 mg/l składników mineralnych

Dla trzech powyższych  typów wód nie ma ograniczeń co do ilości spożywania.

wysoko zmineralizowana- powyżej 1500 mg/l składników mineralnych.

Wodę wysokozmineralizowaną spożywać powinny osoby wykonujące duży wysiłek fizyczny, ze względu na utratę minerałów z potem. Podobnie, warto pić ją podczas intensywnego pocenia się w upalne dni. Natomiast nie jest wskazana dla tych, którzy mają tendencję do kamieni nerkowych.

Woda lecznicza

Czerpie się je z określonych leczniczych źródeł. Zawartość składników mineralnych wynosi minimum 1000 mg/l , w czym przynajmniej jednym ze składników jest rzadko obecny w wodach pierwiastek:

jod- wody dedykowane chorym na niedoczynność tarczycy lub osobom pragnącym poprawić koncentrację i sprawność fizyczną;

siarka- wody przeznaczone dla pacjentów z chorą wątrobą lub drogami żółciowymi;

żelazo- wody zalecane przy anemii związanej z niedoborem żelaza;

krzem- wody stosowane w kuracji skóry, włosów, paznokci oraz oczyszczania z toksyn;

wapń i wodorowęglany- wody korzystne dla wzmacniania odporności i w walce ze stanami depresyjnymi czy przewlekłym stresem.

Woda stołowa

Powstają przez zmieszanie wody źródlanej ze składnikami mineralnymi  albo z wodą mineralną. Ich zaleta, to świetne gaszenie pragnienia. Niestety zawierają minerałów dość sporo, toteż zaleca się je raczej aktywnym fizycznym i obficie pocącym się.

Woda tzw. “kranówka”

Inaczej, jest to woda bieżąca płynąca z naszego kranu.Skład “kranówki” różni się w zależności od regionu pochodzenia, w przeciwieństwie do wód źródlanych. Przed wypiciem wody z kranu  należy upewnić się, czy w danej okolicy jest ona zdatna do spożycia. Możesz to sprawdzić między innymi na stronie Państwowego Gospodarstwa Wodnego[4].

Wody butelkowane  można też podzielić ze względu na wysycenie dwutlenkiem węgla- możemy mieć do czynienia z wodą niegazowaną, lekko gazowaną, gazowaną.

KTÓRA WODA JEST DLA MNIE?

Wybierając odpowiednią wodę dla siebie, zastanów się, czego

potrzebujesz. Czy intensywnie trenujesz lub z powodu ciężkiej pracy dużo się pocisz (woda wysokozmineralizowana lub stołowa), czy jesteś w ciąży lub cierpisz na nadciśnienie (woda źródlana), czy jesteś w grupie osób zagrożonych osteoporozą (woda z wysoką zawartością wapnia), a może nie dotyczy cię żadna z wymienionych sytuacji (woda nisko lub średniozmineralizowana).

W przypadku doboru ze względu na zawartość dwutlenku węgla, istotne są dwa czynniki- osobiste preferencje i sposób reagowania organizmu. Osoby z drażliwym jelitem lub delikatnym układem pokarmowym często źle tolerują wysoką zawartość “bąbelków”, dlatego powinny unikać wód gazowanych.

 

[1] Konturek S.; Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny; Elsevier Urban & Partner 2007
[2]  CRC Handbook of Chemistry and Physics, Lide DR(red), wyd.90, Boca Raton:CRC Press, 2009
[3] https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-wlasciwosci/DOh98gYK4
[4] Nieumywakin I; WODA. ZDROWIE I ŻYCIE. FAKTY I MITY;  wyd: Hartigrama, 2016
[5] https://www.kzgw.gov.pl/index.php/pl/

 

4 thoughts on “WODA WODZIE NIERÓWNA. JAKĄ WODĘ PIĆ?”

  1. Podziwiam tych którzy są w stanie wypić tyle wody. U mnie jest to pięta Achillesa – jeśli wypiję szklankę w ciągu dnia to jest sukces. Może jakieś rady jak nauczyć się pić wodę? Byłabym wdzięczna 😊

    1. Zacząć od wody z dodatkiem odrobiny soku z cytryny dla przełamania smaku, z czasem zmniejszać ilość soku z cytryny. Niektórym pomaga picie na początku wody gazowanej.
      Warto poroznosić po całym domu buteleczki z wodą, mając ją pod ręką częściej sięgamy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *