health Hiperglikemia Insulina Lifestyle Motywacja Zdrowie

ODCHUDZAJĄCE LODY? PLUSY I MINUSY LODÓW W DIECIE

Modne stało się powiedzenie, że lody odchudzają, gdyż organizm potrzebuje zużyć energię na ich ogrzanie. Czy wobec tego można bezkarnie jeść lody bez obaw o przytycie?

Nie, nie można. Po pierwsze. Mimo iż rzeczywiście muszą zostać ogrzane, tak czy tak lody są źródłem kalorii. Duże znaczenie ma to, po jakie lody sięgacie- sorbety mają ich zdecydowanie mniej niż lody na śmietance. Druga ważna kwestia, to wielkość porcji. “Wciągnięcie” na raz opakowania 500 ml lodów Haagen Daaz dostarczy ok 1150 kcal![1] .Dla niektórych to 2/3 dziennego zapotrzebowania na energię. Nie ma co naiwnie liczyć, że organizm pochłonie tyle, ogrzewając zawartość żołądka…

To jednak nie oznacza, że po lody sięgać nie warto. w porównaniu do innych deserów, jeśli nie stosujemy polew i posypek, są nisko kaloryczne. Oznacza to, że wybierając między nimi a innym deserem, lepiej sięgnąć po lody. Jeżeli uwzględnimy je 2 razy w tygodniu w dziennym bilansie kalorycznym, mogą okazać się korzystne. Spożywanie lodów ma bowiem pewne zalety. Jednak zanim o zaletach, wytłumaczę, czemu proponuję dwa razy w tygodniu, a nie np. codziennie.
Otóż wadą codziennego przyjmowania lodowego deseru jest fakt, iż:
1) nasze łaknienie na słodycze najpewniej wzrośnie. Wynika to z faktu, iż nawet stosunkowo niewielkie dawki cukru, podawane systematycznie, mogą uzależniać. Cukier aktywuje układ mezokortykolimbiczny w podobny sposób do substancji uzależniających. Powoduje wyrzut serotoniny, hormonu szczęścia- kiedy jej poziom spada, organizm domaga się ponownego wyrzutu, a jeśli został nauczony, iż wyrzut serotoniny następuje po spożyciu cukru- będzie się domagał właśnie tego bodźca wyzwalającego. Co więcej, za sprawą plastyczności neuronowej w wyniku długotrwałego spożywania cukru, zmniejsza się kontrola impulsów odpowiedzialnych za odporność na pokarmy o dużej zawartości cukru i tłuszczu- później czujemy się nasyceni, a więc więcej jedzenia spożyjemy[2].

2)Dodatkowo, zbyt częste sięganie po słodycze w początkowej fazie odchudzania sprawi, że już od pierwszych dni osłabnąć może nasza silna wola i trudniej będzie wytrwać w postanowieniach.

3)Krąży pogłoska( używana jako reklama własnych wyrobów przez pewną lodziarnię w Nowym Targu), jakoby lody obniżały ciśnienie krwi. Hm. Co do efektu krótkofalowego,tuż po spożyciu lodów, nie będę się wypowiadać. Jednak badania pokazują, iż dieta wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa, obniża ciśnienie krwi- tymczasem w lodach zawartość cukru jest wysoka[3], co teoretycznie może sprzyjać zjawisku wręcz przeciwnemu- może przyczyniać się do wzrostu ciśnienia krwi.. Z opiniowaniem na ten temat warto poczekać więc na rzetelne analizy metadanych.

Przejdźmy jednak do zalet.
1) Spożywanie lodów pobudza wydzielanie melatoniny ( dzięki obecności w mleku sojowym czy tradycyjnym tryptofanu , który konwertuje do melatoniny oraz serotoniny), która odpowiada za dobrej jakości sen. O wpływie dobrej jakości snu na procesy metaboliczne pisałam w poście DŁUGOŚĆ I JAKOŚĆ SNU A SPRAWNOŚĆ METABOLICZNA
2) Nieznacznie pobudzają układ odpornościowy– wynika to z mobilizacji w odpowiedzi na nagłą zmianę temperatury. W organizmie wzrasta produkcja monocytów, immunoglobin, haptoglobiny,limfocytów CD25, limfocytów B oraz limfocytów T CD3, CD4 i CD8 [4]
3)Mogą być źródłem witamin i minerałów– m.n. magnezu (naturalne lody czekoladowe lub orzechowe). Oczywiście, są bogatsze źródła, jednak jest to argument przeciw tym, którzy wrzucają lody do worka produktów z pustymi kaloriami.
4) wg prof. Yoshihiko Koga z Tokio, jedzone rano, stymulują mózg do sprawniejszego funkcjonowania, co przekłada się m.in. na lepszą koncentrację.[5]

 

Na końcu więc, powiedzmy sobie, po jakie lody najlepiej sięgać. Pisałam powyżej, iż sorbety zawierają mniej kalorii. Nie oznacza to jednak, iż zawsze będą lepszym wyborem. Sorbet w uproszczeniu jest bowiem roztworem cukru. Czasem z kawałeczkami owoców, ale to wciąż wodny roztwór cukru. Dostarczając sobie skondensowaną postać cukru, przyczyniamy się do wyrzutu insuliny. Insulina uczestniczy w transporcie krążącej we krwi glukozy do komórek, co sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej [6].
Dodatkowo, przekonani o niższej kaloryczności sorbetów, częściej zjadamy większą ich porcję- często na tyle samo pozwolilibyśmy sobie, sięgając po mniejszą porcję lodów tradycyjnych. Równie istotnym problemem jest brak satysfakcji u osób, które zmuszają się do wyboru sorbetów, mimo że wolą lody na bazie mleka (roślinnego lub tradycyjnego). Organizm pozornie otrzymał, czego oczekiwał, zjadł nawet większą porcję, ale wciąż nie jest usatysfakcjonowany. Z punktu widzenia psychologicznego lepiej jest sięgnąć po mniejszą porcję produktu, na który mamy rzeczywistą ochotę, nawet jeśli jest mniej zdrowszy od dostępnego substytutu, gdyż często mózg nie pozwala się oszukać i w niedługim czasie będzie się domagał rekompensaty, ostatecznie prowadząc do większego niż planowane spożycia kalorii.
Za sięganiem po lody na bazie mleka (roślinnego lub tradycyjnego) przemawia też obecność tłuszczu, który nie tylko jest nośnikiem smaku, ale też minimalizuje wyrzut insulinowy i przyczynia się do większej sytości.

Jak często Wy pozwalacie sobie na lodowe szaleństwo?

Źródła:
[1] cronometer.com
[2] A. Jacqes et.all; The impact of sugar consumption on stress driven, emotional and addictive behaviors. Neurosci Biobehav Rev. 2019; s. 178-199
[3]JD. Bosse et.all.; a low-carbohydrate/high-fat diet reduces blood pressure in spontaneuosly hypertensive rats without deleterious changes in insulin resistance.; Am J Pchysiol Heart Circ Physiol 2013, s. 1733-42.
[4]L. Jansky et.all; Immune system of cold-exposed and cold-adapted humans; Appl Physiol Occup Physiol. 1996
[5] Yoshihiko Koga,Kyorin University, www.kyorin-u.ac.jp
[6] W. Traczyk, A. Trzebski; Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej; PZWL 2007

2 thoughts on “ODCHUDZAJĄCE LODY? PLUSY I MINUSY LODÓW W DIECIE”

  1. Lody = radość! ( oczywiście z przymrużeniem oka)
    Ciekawy artykuł, nie sądziłam że moje wakacyjne codzienne jedzenie porcji lodów jako nagroda po pracy może mieć aż takie skutki!
    Czyli nawet moje “dietetyczne sorbety” mnie nie usprawiedliwiają… pora zmienić uzależnienie 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *