Bez kategorii

WPŁYW WODY NA ORGANIZM I METABOLIZM.

WPŁYW WODY NA ORGANIZM

Wpływ wody na organizm i metabolizm jest ogromny, odpowiednia jej podaż jest warunkiem koniecznym do zachowania zdrowia i prawidłowej sylwetki. Jednak woda nie jest ulubionym napojem w dzisiejszych czasach. Czemu musimy odpowiednio nawadniać organizm i co najlepiej pić?

1. WODA JAKO ELEMENT STRUKTURALNY

Woda stanowi  22% kości, w mięśniach czy tkance mózgu do 75%. Wchodzi też w skład przestrzeni międzykomórkowych. Np .mazi torebek stawowych czy cieczy wodnistej przedniej komory oka[1].

2. WPŁYW WODY NA REAKCJE BIOCHEMICZNE

Ze względu na budowę polarną, umożliwia rozpuszczanie się innych substancji polarnych. Często substancje te są  nieaktywne w postaci nierozpuszczonej.  Woda stanowi więc środowisko wielu reakcji biochemicznych.

3. WPŁYW WODY NA TRANSPORTTRANSPORT PO ORGANIZMIE

Woda odpowiada za to, że w organizmie transportowane są:

-Energia.

– Składniki mineralne , spośród których niektóre stanowią koenzymy enzymów biorących udział w trawieniu i przemianach metabolicznych organizmu, np. selenu.

– Witaminy polarne, spośród których niektóre stanowią koenzymy enzymów biorących udział w trawieniu i przemianach metabolicznych organizmu, np. witaminy z grupy B.

– Enzymy, w tym enzymy trawienne.

-Hormony, w tym uczestniczące w przemianach metabolicznych jak np. trójjodotyronina.

– Składniki pokarmowe: węglowodany i białka oraz ich metabolity, co umożliwia magazynowanie lub zużywanie ich na bieżąco.

– Uboczne produkty przemiany materii, dzięki czemu możliwe jest ich usuwanie z organizmu. (M.in. toksyn, które zaburzają prawidłowe funkcjonowanie organizmu) [2].

4. REGULATOR CIŚNIENIA KRWI I FUNKCJONOWANIA UKŁADU KRĄŻENIA 

Ciśnienie krwi może być regulowane poprzez zwiększenie lub zmniejszenie objętości wody w osoczu krwi. Dodatkowo, jak pokazały badania, wypijanie ok. 2 litrów zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby sercowe[1].

5. STYMULATOR PRACY NEREK  I WĄTROBY

Nerki filtrują produkty przemiany materii, często toksyczne, a przepływ dużej ilości wody rozcieńcza mocz. To z kolei zapobiega chorobom dróg moczowych i pęcherza.

Wątroba również uczestniczy w detoksykacji organizmu, gromadzi żelazo, witaminy i substancje odżywcze. Czynności te wymagają nakładu wody (glikogen wątrobowy jest w stanie związać nawet do 2 litrów wody!).[1, 3].

6. WPŁYW WODY NA PRAWIDŁOWĄ PRACĘ STAWÓW I STRUKTURĘ SKÓRY

Kondycja stawów zależy między innymi od uwodnienia komórek. Prawidłowo uwodnione komórki mają odpowiedni turgor i elastyczność, ponadto woda wchodzi w skład mazi torebek stawowych. W stawach umożliwia to lepszą amortyzację, w skórze pozwala zachować jędrność[1].

7. WPŁYW NA REGULACJĘ PH W ORGANIZMIE

To z kolei jest warunkiem prawidłowego przebiegu reakcji enzymatycznych, w tym trawienia[1].

8. CZYNNIK ANTYNOWOTWOROWY

Potwierdzono wpływ odpowiedniej podaży wody na rozwój raka pęcherza i jelit, co tłumaczyć można m.in. zmniejszaniem stężeń substancji kancerogennych. Warto zauważyć, że również przewaga warzyw i owoców bogatych w wodę jest czynnikiem zmniejszającym ryzyko rozwoju nowotworu [4].

9. WPŁYW NA REGULACJĘ APETYTU

W środowisku wodnym spożyty błonnik pęcznieje, zwiększając objętość w żołądku i utrzymując uczucie sytości. Sama woda wypijana między posiłkami również stanowi pewną objętość. Jej obecność w przewodzie pokarmowym wysyła sygnał motoryczny do mózgu, który aktywuje ośrodek sytości w podwzgórzu. Jednak, lepiej nie pić jej tuż przed  lub tuż po posiłku, lecz zachować minimum 30 minutowy odstęp- rozcieńcza bowiem soki trawienne, co może utrudnić trawienie [5].

10. WODA JAKO ELEMENT TERMOREGULACJI

Woda jest nośnikiem energii zarówno w postaci dostarczanych kalorii jak i ciepła. Pozwala utrzymywać stałą temperaturę ciała (za pośrednictwem krążącej krwi i limfy), schładzać organizm (wydzielanie potu, który parując z powierzchni skóry obniża temperaturę), ale też prowadzić do zwiększenia zużycia kalorii: pijąc zimną wodę, zmuszamy organizm do ogrzania jej do temperatury właściwej reakcjom zachodzącym w organizmie.Ogrzewanie wody w przewodzie pokarmowym może zwiększyć metabolizm o 10-30%! 6-8 szklanek dziennie pozwoli spalić około 50 kcal w sposób bierny (tzn bez wysiłku)

10b. WODA JAKO ELEMENT TERMOREGULACJI- STOSOWANIE ZEWNĘTRZNE

Na stronach poświęconych odchudzaniu  pojawia się też informacja o zewnętrznym stosowaniu wody w celach odchudzania. Popularne jest stwierdzenie, że woda “wyciąga energię”- wynika to z faktu że woda na basenie zawsze ma temperaturę niższą niż organizm. Broniąc się przed wychłodzeniem, ciało zwiększa nakład energii, spalając przy tym kalorie. Im niższa temperatura, tym bardziej intensywny efekt spalania. Znacznie niskie temperatury pobudzają brązową tkankę tłuszczową, która odpowiada za procesy termogenezy i prowadzi do spalania tkanki tłuszczowej. Dodatkowo w modelu szczurzym wykazano, że ekspozycja na zimno zwiększa tolerancję komórek na glukozę i zmienia skład mikrobioty jelitowej na korzyść szczepów obserwowanych u osobników szczupłych. Na pewno plusem poddawania się zimnym prysznicom lub kąpielom jest zwiększenie odporności, warto więc wdrożyć kriosesje [6, 7].

CO PIĆ, A CZEGO NIE PIĆ

Organizm można nawodnić nie tylko poprzez picie wody, a picie niewłaściwej wody nie zawsze prowadzi do nawodnienia. O tym, co należy pić, a czego nie oraz o właściwych porach sięgania po napoje przeczytaciew poście Odpowiednie nawodnienie. Co pić a czego nie pić .

 

 

[1] Konturek S.; Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny; Elsevier Urban & Partner 2007
[2] Murray R.K. Granner D.K. Rodwell V.W red wyd. po. Kokot. F; Biochemia Harpera; PZWL, Warszawa 2015, wyd.6 r.2
[3] Szendroj A. TOrde A. Vargha J. Banfi G. Horvath A. Nvirady P.; Role of the diet in urinary stone formation and prevalence; Orv Hetil, czerwiec 2017
[4] Shannon J. White E., Shattuck A.L., Potter J.D.; Relationship of food groups and water intake to colon cancer risk; Cancer Epidemiol BIomarkers Prev lipiec 1996r.
[5] Konturek SJ, Konturek JW, Pawlik T, Brzozowski T. Brain-gut axis and its role in the control of food intake. J Physiol Pharmacol. 2004; 55: 137–154.
[6] Loap S. Lathe R.; Mechanism Underlying Tissue Cryotherapy to Combat Obesity/Overweight: Triggering Thermogenesis; J. Obes Maj 2018
[7] Ziętak M. Kovatcheva-Datchary P. Markiewicz L.H., Stahlman M. Kozak L.P, Backhed F.; Altered Microbiota Contributes to Reduced Diet-Induced Obesity upon Cold Exposure; Cell Metab, czerwiec 2016

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *