Bez kategorii health Lifestyle suplementy supplements Zdrowie

CZY DZIĘKI MLEKU FAKTYCZNIE BĘDZIESZ WIELKI I CZY JEST DOBRYM ŹRÓDŁEM WAPNIA?Alternatywne źródła wapnia

Zawartość wapnia w mleku i nabiale, co potwierdzono naukowo, jest rzeczywiście wysoka, dodatkowo, za sprawą obecności dużego stężenia białka, potasu i fosforu ( zwykle w najwłaściwszym dla wchłaniania stosunku 1:1), jest wysokobiodostępny[1]. Oznacza to, że organizm jest w stanie wykorzystać bardzo wysoki procent faktycznie przyjętego z pokarmem wapnia.
Jednakże, ludzki organizm nie jest przystosowany do trawienia pasteryzowanego mleka, które obecnie dominuje w sprzedaży. Pierwszym problemem są kazeiny, których struktura zmieniona w procesie pasteryzacji drażni jelita i zmusza układ trawienny człowieka do sporego wysiłku podczas trawienia.Jeśli dodatkowo cierpimy na nietoleancję lub chorobę jelit, ściany jelit przepuszczają kazeinę do krwioobiegu, co prowadzi do zaburzeń autoimmunologicznych i alergii. Powszechnie występująca nadwrażliwość na kazeinę wykazuje ponadto korelację z autyzmem[2]. Warto zauważyć, że oprócz kazeiny, nabiał zawiera około 30 innych białek potencjalnie mogących alergizować. Do najbardziej znanych należy białko serwatkowe, dokładnie beta-laktoglobulina oraz alfa-laktoglobulina.
Jedne z badań sugerują, że wchłanialność wapnia z produktów bezlaktozowych lub z obniożoną ilością  laktozy jest mniejsza niż z produktów zawierających laktozę. Badania te jednak nie mają zbyt dużej wiarygodności z racji małej próby: 18 badanych[3], tymczasem  nawet 25% Europjczyków wykazuje nietolerancję laktozy!

Wśród Afrykańczyków i Azjatów odsetek jest większy i sięga 50-70% ( w niektórych regionach Azji nawet 90%)[4]. Jej spożycie wywołuje zaparcia lub biegunki i wzdęcia przebiegające z bolesnością. Jak wykazano, objawy te są ściśle związane z pasteryzacją i mlekiem UHT i nie występują po spożyciu mleka surowego, w którym zawarte są enzymy wspomagające układ trawienny człowieka( wysoka temperatura pasteryzacji prowadzi do rozkładu enzymów).
Oprócz osób doktniętych nietolerancją,produktów o dużej zawartości laktozy=cukru prostego unikać powinny osoby z cukrzycą i na diecie niskowęglowodanowej. Rozwiązaniem może być spożywanie fermentowanych produktów nabiałowych, w którym poziom laktozy jest ograniczony przez proces fermentacji,a dodatkową korzyścią jest obecność żywych kultur bakterii.

Najwięcej wapnia zawierają produkty nabiałowe o wsokiej zawartości tłuszczu, które nie są wskazane dla osób z zaburzeniami lipidowymi.

Paradoks nabiału polega na tym, że mimo wysokiej zawartości wysokobiodostępnego wapnia, może on prowadzić do wypłukiwania wapnia! Dzieje się tak, gdyż zarówno dieta bogata w białko, jak i bogata w minerały sprzyja usuwaniu wapnia z organizmu! Dlatego, jeśli przy zwiększeniu podaży nabiału nie ograniczymy pozostałych źródeł białka, możemy zaszkodzić swojemu organizmowi.Ponadto, nadmierna podaż wapnia, tak jak jego niedobór,sprzyja deminerlizacji kości. To zjawisko tłumaczy pozornie nielogiczny fakt, że wegetarianie spożywajacy teoretyznie bogate w wapń nabiały, cześciej borykają się z problemem osteoporozy niż weganie, którzy wykluczają tę grupę pokarmów.

Na koniec warto wspomnieć, że mleko i jego przetwory bogate są w estrgeny i hormon wzrostu IGF-1, korzystny u dzieci, jednak u nastolatków przyczyniajacy się do zaburzeń hormonalnych objawiającyc się trądzikiem, a u dorosłch wykazujący charakter pronowotworowy[5,6,7].

W odpowiedzi na zadane w tytule pytanie: ze względu na dużą zawartoć białka, wapnia i hormon wzorstu, mleko w okresie dziecięcym wspomaga wzrost i budowę kośca. Jednakże w późniejszym okresie, ze zwględu na zawarte hormony, kazeinę i laktozę nie jest wskazane. Liczne inne źródła obfitują w wapń, a co lubię powtarzać, ssaki nie są ewolucyjnie przystosowane do spożywania produktów mlecznych poza okresem niemowlęctwa.

Za roślinnymi źródłami wapnia przemawia wysoka obecność witaminy K, niezbędnej do wychwytu przez kości wapnia. Przy prawidłowej podaży witaminy D i wapnia, wapń może okazać siębezużyeczny dla kości, jeśli nie dostarczymy im właśnie witaminy K. oczywiście mitem jest, że należy łykać witaminę D3 w połączeniu K2. Zamiast sztucznej suplementacji, można pozyskać witaminę K z brokułów, szpinaku, ogórków, kapusty, sałaty, awokado, ziemniaków czy ziaren soi.Zawierają przy tym wapń.

 

Najbogatsze roślinne źródła wapnia:
– mak niebieski (1435mg/100g)
– nasiona sezamu (988mg/100g)
– nasiona chia (630mg/100g)
– gotowany szpinak (600mg/100g)
– migdały (269mg/100g)
– orzechy laskowe (220mg/100g)
– jarmuż (150mg/100g)
– tofu (100mg/100g)[8].

Źródło:
[1]Caroli A, Poli A, Ricotta D, Banfi G, Cocchi D. Invited review: Dairy intake and bone health: a viewpoint from the state of the art. J Dairy Sci. 2011 Nov;94(11):5249-62.
[2]L. de Magistris A. Picardi D. SIniscalco, MP. iccio, A. Sapone, R. Cariello i inni; Antibodies against food antigens in patientswih autistic spctrum disorders. Biomed Res Int. 2013; 2013: 729349.
[3] Steven A Abrams, Ian J Griffin, Penni M Davila Calcium and Zinc absorption from lactose-containing and lactose-free infant formulas ; The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 76, Issue 2, August 2002, Pages 442–446.
[4] https://www.statisticbrain.com/lactose-intolerance-statistics/.
[5] Danby FW. Acne, dairy and cancer: The 5alpha-P link. Dermatoendocrinol. 2009 Jan;1(1):12-6.
[6] Samuel S. Epstein, MD. Monsanto’s Hormonal Milk Poses Risks of Prostrate and Other Cancers, dostęp 2019-11-15.Scientists link drinking milk with Osteoporosis, dostęp 2019-11-16.
[7] Ji J., Sundquist J., Sundquist K. Lactose intolerance and risk of lung, breast and ovarian cancers: etiological and clues from a population-based study in Sweden. British Journal of Cancer 2015;112: 149-152.
[8] cronomiter.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *