Lifestyle Zdrowie

JAK Z TĄ KAWĄ, MOŻNA PIĆ CZY NIE??

Pierwsza myśl o poranku lub podczas biznesowego spotkania- kawa. Kawa,  która pobudzi, poprawi koncentrację, sprawi, że będziemy bardziej efektywni….Czasem pierwsza z samego rana, druga w pracy, kolejna po….I ten strach, że może już za dużo, że przecież wypłukuje minerały, że owszem smaczna, ale przecież czy to zdrowe? 

 

MAGNEZ

Kofeina jest silnie moczopędna, a oddawanie dużej ilości płynów sprzyja usuwaniu magnezu z moczem. Magnez niezbędny jest do pracy ponad 300 enzymów najważniejszych procesów życiowych : w układzie nerwowym (umożliwia dostarczanie energii do komórek, wpływa na pamięć, procesy myślowe), w układzie pokarmowym ( przemiana białek, tłuszczów i węglowodanów), w układzie krążenia (profilaktyka i łagodzenie chorób serca), w detoksykacji ołowiu, kadmu, rtęci.

Niedobór magnezu objawia się nieprawidłową pracą tarczycy, nadciśnieniem, wahaniami nastroju, rozdrażnieniem, sennością, łamliwością włosów i paznokci, problemami trawiennymi.

 

WITAMINY Z GRUPY B

Podobnie jak magnez, pod wpływem kofeiny mogą one “uciekać” z moczem.  Tymczasem ich rola w organizmie jest niebagatelna: biorą udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, m.in. podnosząc sprawność intelektualną, uczestniczą w procesach metabolicznych i dostarczaniu energii do komórek [5, 7 ]. Jednakże, kawa sama jest źródłem m.in. witaminy B2 czy B5!

 

Pomijając walory smakowe, pisałam już kiedyś o zaletach picia kawy, bogatej w przeciwutleniacze i kofeinę, stymulującą procesy metaboliczne, zwiększającą zdolności poznawcze, bystrość umysłu i poziom koncentracji [2]. (  KAWA KULOODPORNA- MIT CZY HIT?? ). 

ODWODNIENIE

Jednocześnie warto podkreślić,że mimo iż jest moczopędna, nie powoduje odwodnienia organizmu. Badania z 2014 r udowodniły, że poziom nawodnienia uczestników badania pijących kilka filiżanek kawy i tych, którzy pili identyczną objętość wody, był taki sam![4].

DZIAŁANIE PROTEKCYJNE

Codzienne spożycie  kofeiny sprzyja też spowolnieniu rozwoju choroby Alheimera[1]. Tegoroczne badania pokazują z kolei, że 4 filiżanki dziennie pomagają w zapobieganiu nowotworu skóry- czerniaka [6]. Zauważono też pozytywny wpływ na układ krążenia, aczkolwiek badania w tej kwestii są zbyt niejednoznaczne (jedne wykazują efekt pozytywny, inne go negują), bym czuła się pewnie, powielając tą opinię. 

 

Niemniej, patrząc na całokształt, jeśli lubisz, nie musisz rezygnować z picia kawy! Wystarczy, że będziesz pamiętać o uzupełnianiu magnezu i witamin z grupy B, najlepiej w naturalnej postaci.

 

Dzienne zapotrzebowanie na magnez waha się w granicach 255-400 mg/dobę [3]. Jeśli spożywasz duże ilości kawy, powinieneś zwiększyć jego podaż. . Bogatymi źródłami magnezu są kasza gryczana, pestki dyni, szpinak, gotowana soja, orzechy i nasiona, mąka wieloziarnista i gorzka czekolada.Dodatkowo, większość owoców i warzyw zawiera ok 2-5%/100g dziennego zapotrzebowania na magnez. 

O zapotrzebowaniu i produktach bogatych w  witaminy grupy B wrzucę niedługo osobny post.

 

Źródła∶

  1. GW. Arendash, C. Cao; Caffeine and coffee as therapeutics against Alzheimer’s disease.J Alzheimers Dis. 2010
  2. Harpaz, S. Tamir, A.Weinstein, Y. Weinstein The effect of caffeine on energy balance.J Basic Clin Physiol Pharmacol. 2017 Jan 1;28(1):1-10
  3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., 2008
  4. SC. Killer, AK. Blannin,AE. Jeukendrup; No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population.PLoS One. 2014 Jan 9
  5.  Anne-Mette Hvas i inni, Vitamin B6 level is associated with symptoms of depression, „Psychotherapy and Psychosomatics”, 73 (6), 2004, s. 340–343, 
  6. CC.Oh, A.Jin, JM.Yuan, WP. Koh; Coffee, tea, caffeine, and risk of nonmelanoma skin cancer in a Chinese population: The Singapore Chinese Health Study.J Am Acad Dermatol.. Epub 2019 Feb 5.
  7. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *