Aktualności Aktywność Fizyczna Lifestyle Zdrowie

JAK ZWALCZYĆ OCIĘŻAŁOŚĆ I ZŁE SAMOPOCZUCIE

Winę za uczucie ociężałości i złe samopoczucie  najczęściej ponoszą toksyny. Każdy jest narażony na ich obecność w w powietrzu, zwłaszcza w miastach o wysokim wskaźniku smogu, w wodzie, w pożywieniu, w tym słodyczach i alkoholu. Nie jesteśmy w stanie się przed nimi całkowicie obronić, dlatego do każdego organizmu dostaje się ich niewielka ilość, bez większej szkody. Nasz organizm potrafi bowiem pozbyć się ich za pośrednictwem układu pokarmowego, moczowego, oddechowego i przez skórę. Niestety, zbyt duży kontakt z toksynami może przekroczyć podstawowe możliwości detoksykacyjne, prowadząc do kumulacji toksyn w tkankach: włosach, skórze,, paznokciach, tkance tłuszczowej, woreczku żółciowym. Prowadzi to do powstawania licznych stanów zapalnych, dalszych konsekwencji zdrowotnych,  złego samopoczucia.

O ile na kontakt z toksynami z powietrza nie szczególnie mamy wpływ, o tyle toksyny dostarczane z wodą czy pożywieniem możemy ograniczać. Jeśli prowadzimy zbilansowaną dietę, unikamy wysokoprzetworzonej żywności, alkoholu, pijemy wodę mineralną, najlepiej z opakowań szklanych, nasze samopoczucie może ulec poprawie.

 

Wśród żywności, najczęstszymi źródłami toksyn są:

 

ZBOŻA

– mogą być zanieczyszczone  ochratoksyną A i kwasem arystochinowym, wywołujące stres oksydacyjny i stan zapalny wątrob i nerek poprzez hamowanie lub zmniejszanie aktywności enzymów zwalczających problem: katalazy, dysmutazy ponadtlenkowej i peroksydazy glutationowej, a jednocześnie zwiększając syntezę czynnika martwicy nowotworu alfa, interferonu gamma, interleukin: beta, 4,6,8, które go nasilają[2].

-toksyczne także dla chorych na celiakię, ataksję glutenozależną, chorobę Duhringa, z nadwrażliwością lub alergią na gluten i pszenicę.

 

MIĘSO

-największe niebezpieczeństwo stanowią czynniki rakotwórcze, wydzielane podczas obróbki termicznej

-białka mięsa (m.in. hemoglobina i mioglobina), ulegają w jelitach nitryfikacji, co sprzyja powstawaniu związków rakotwórczych odpowiadających m.in. rakowi jelita grubego, piersi i płuc[3].

-dodatkowo sprzyjają odkładaniu blaszki miażdżycowej [3].

-wywołuje stany zapalne i zwiększenie stężenia leukocytów we krwi. Jednocześnie powoduje wydzielanie większej ilości śluzu w jelitach i przewodzie pokarmowym , co ogranicza wchłanianie innych substancji odżywczych.

-długi proces trawienia sprawia, że zalegające w jelitach resztki sprzyjają procesom gnilnym, wywołując wtórne zatrucie organizmu

-pochodzenia przemysłowego często zawiera pozostałości antybiotyków stosowanych do przyspieszenia wzrostu zwierzęcia

 

SŁODYCZE I WYSOKOPRZETWORZONA ŻYWNOŚĆ

-zawierają liczne toksyczne dodatki chemiczne, w tym metale ciężkie

-cukier stanowi pożywkę dla bakterii, stąd sprzyja procesom fermentacyjnym i podobnie jak mięso, wywołuje wtórne zatrucie

 

METALE CIĘŻKIE

– kumulują się praktycznie w każdym rodzaju jedzenia. Ołów często obecny jest w kakao, spirulinie, białku ryżowym, rybach, Rtęć w rybach, pestycydach; arsen w mięsie kurczaków, ryżu, soku jabłkowym, miedź w konserwach i źle spryskanych owocach. Powodują m.in. uszkodzenia w układzie nerwowym.

 

WODA I GLEBA

-są głównie źródłem metali ciężkich: arsen, kadm, ołów i rtęć, ale także substancji chemicznych, takie jak dioksyny, polichlorowane bifenyle (PCB) czy DDT[4].

 

Jak widać powyżej, nie ma możliwości, aby toksyn z żywności uniknąć. Absolutnie nie powinniśmy wykluczać pewnych grup pożywienia tylko z obawy o toksyny, chociaż niektóre warto ograniczyć- zwłaszcza produkty wysokoprzetworzone i mięso.

Jeżeli jednak to właśnie w miejskim środowisku tkwi przyczyna gromadzenia się toksyn w naszym ciele i mimo uważnej, prawidłowej diety dolegają ci następujące symptomy:

 

-zaburzenia trawienne, nieuzasadnione przybieranie masy, chroniczne zmęczenie mimo prawidłowej higieny snu (6-8h), problemy skórne jak trądzik czy opuchlizna, ociężałość, nieprzyjemny zapach z ust lub potu, problemy neurologiczne,

 

warto spróbować oczyścić organizm z toksyn i powtarzać oczyszczanie  przynajmniej raz do roku. Jak to zrobić?

 

Zaskoczę wielu z Was, ale zdecydowanie ODRADZAM głodówki oczyszczające. Nie tylko odbierają one energię niezbędną do procesów detoksykacyjnych i dodatkowo osłabiają Twoje ciało, ale również zaburzają prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu. Tymczasem odpowiednio skomponowane posiłki mogą nie tylko tej energii dostarczyć, ale przy okazji usprawnić procesy detoksykacyjne.

 

Najlepszy sposobem na oczyszczenie jest dieta lekkostrawna, pełna pochodzących ze sprawdzonego źródła warzyw i owoców, ziół i przypraw. Poniżej prezentuję ważniejsze z substancji o działaniu antyoksydacyjnym i detoksykującym.

 

BŁONNIK

usprawnia wydalanie  i ogranicza wchłanianie toksyn[6].

 

LIKOPEN-występuje głównie w pomarańczowych i czerwonych warzywach i owocach. Badania wykazały jego zdolność do neutralizacji naturalnych toksyn, w tym mikotoksyn, toksyn bakteryjnych i toksyn chemicznych, w tym metali ciężkich, pestycydów, jak również herbicydów. Jest jedną z najsilniejszych substancji antyoksydacyjnych. Podobnie do likopenu, również inne karotenoidy stanowią silny czynnik antyoksydacyjny, antyapoptotyczny, wychwytując rodniki i czynniki chelatujące. Coraz częściej badania wykazują ich rolę w modulowaniu szlaków zapalnych[1].

 

GLUTATION

Jest koenzymem o silnym działaniu detoksykacyjnym. Jego poziom wzrasta pod wpływem ostropestu plamistego, witaminy C, selenu, kwasu alfa-liponowego i N-acetylocysteiny (NAC)[7].

SELEN

Sprzyja usuwaniu złogów rtęci. Codziennie sięgnij też po orzecha brazylijskiego, bogatego w selen- ale nie przesadzaj, nadmiar selenu też jest toksyczny.

 

CHLORELLA I SPIRULINA

Sprzyjają w walce z metalami ciężkimi, spirulina zwłaszcza z ołowiem, ale też z arsenem, kadmem i rtęcią[9].

INNE ANTYOKSYDANTY

Warzywa i owoce oprócz błonnika zawierają liczne antyoksydanty, zwalczające wolne rodniki. Są to witaminy C, E, A, polifenole, w tym flawonoidy.

 

CZOSNEK I KOLENDRA

Oba mają potwierdzone działanie detoksykacyjne, zwłaszcza wobec rtęci[5]. Podobne działanie wykazał propolis.

Warzywa  i owoce sprawdzają się w diecie oczyszczającej najlepiej podawane w postaci zup lub koktajli- w ten sposób trawienie i wchłanianie są znacznie ułatwione.Dodatkowo, warto wprowadzić napary ziołowe z pokrzywy, imbiru i cytryny, szałwii.  

 

Twoja dieta odtruwająca, oprócz tego, że zawrze powyższe składniki, powinna uwzględniać odpowiednią do zapotrzebowania ilość kalorii, najlepiej w 5 mniejszych posiłkach, właściwy sposób podania dań (najbardziej lekkostrawna i sprzyjająca wchłanianiu forma to zupy i koktajle) oraz być możliwie urozmaicona. Nie łatwo jest ułożyć taką dietę, aby nie była ona niedoborowa- dlatego gorąco odradzam eksperymenty na własną rękę . Warto skorzystać z pomocy profesjonalnego dietetyka.

 

Na koniec dodam, że odtruwaniu sprzyja także aktywność fizyczna- nie tylko pozwala wypocić toksyny z potem ( w ten sposób pomaga też sauna), ale również zwiększa stężenie enzymów uczestniczących w odtruwaniu i to już przy 3-5 20-30 minutowych treningów tygodniowo.(8)

 

1.N. Hedayati, MB. Naeini, A. Nezami,H.  Hosseinzadeh, A. Wallace Hayes, S.Hosseini, M. Imenshahidi, G. Karimi; Protective effect of lycopene against chemical and natural toxins: A review.Biofactors. 2019 Jan;45(1):5-23.

 

2.DE. Marin, GC.Pistol, M. Gras, M.Palade, I.Taranu, Naunyn Schmiedebergs Arch, A comparison between the effects of ochratoxin A and aristolochic acid on the inflammation and oxidative stress in the liver and kidney of weanling piglets.Pharmacol. 2018 Oct;391(10):1147-1156

 

  1. S. A. Bingham High-meat diets and cancer risk, Medical Research Council Dunn Nutrition Unit, Cambridge CB2 2DH, UKProceedings of the Nutrition Society (1999), 58, 243–248 243

 

  1. Fourth National Report on Human Exposure to Environmental Chemicals

Updated Tables, January 2017, Volume One

 

5.Role of mercury (Hg) in resistant infections & effective treatment of Chlamydia trachomatis and Herpes family viral infections (and potential treatment for cancer) by removing localized Hg deposits with Chinese parsley and delivering effective antibiotics using various drug uptake enhancement methods, Acupunct Electrother Res. 1995 Aug-Dec;20(3-4):195-229.

 

  1. Free radicals, antioxidants and functional foods: Impact on human health.

Pharmacogn Rev. 2010

 

7.Environmental medicine, part 2 – health effects of and protection from ubiquitous airborne solvent exposure,Altern Med Rev. 2000 Apr;5(2):133-43.

 

8.Effects of acute physical exercise on aryl hydrocarbon hydroxylase activity in human peripheral lymphocytes.Life Sci. 1990;47(5):427-32.

 

9.J Zhejiang Univ, Bioremediation potential of spirulina: toxicity and biosorption studies of lead,Sci B. 2005 Mar;6(3):171-4.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *