Aktualności Lifestyle

BŁONNIKLOVE CZYLI CZY MUSIMY SUPLEMENTOWAĆ BŁONNIK

Błonnik , często wychwalany za dobroczynny wpływ na wiele dolegliwości, zwłaszcza na zaparcia, wciąż rzadko pojawia się w diecie w wystarczającej ilości. Czemu powinniśmy lepiej dbać o to, ile go przyjmujemy?

 

Czym jest błonnik?  To rodzaj różnych poliwęglowodanów, których nasz żołądek nie potrafi strawić- mogę to być celulozy, hemicelulozy, pektyny,gumy i inne.

Błonnik pomaga w oczyszczaniu organizmu i odchudzaniu,  zwalcza zaparcia, a dzięki zdolności absorpcji i ograniczania wchłaniania niektórych składników pokarmowych polecany jest w chorobach: cukrzycy, miażdżycy, chorobach układu pokarmowego, nowotworach.

Błonnik jest naturalnie występującym składnikiem owoców i warzyw, a jednak przez współczesny model odżywiania często występuje jego niedostateczna podaż. Rozwój rynku suplementów diety pozwala rekompensować te niedobory poprzez dostarczanie preparatów błonnikowych. Czy jednak potrzebujemy a jeśli tak to w jakich ilościach z nich korzystać?

 

Badania pokazują, że w Europie problem zaparć zalicza się do dolegliwości cywilizacyjnych, występujących u ok. 17% ludności. Wynika to ze zmniejszającego się z roku na rok spożycia błonnika, które zgodnie z zaleceniami WHO i IŻŻ powinno wynosić 27-40g/doba. Należy przy tym pamiętać o kilku ważnych zasadach:

    1. Większe spożycie błonnika wymaga spożycia większej objętości płynów. Dla przykładu, 10g babki pałesznik wymaga 150ml wody! POdobnie dużo wody wiążą otręby, nasiona lnu, nasiona chia.

 

  • Nadmiar błonnika ogranicza wchłanianie składników odżywczych. Błonnik powoduje m.in. ograniczenie wchłaniania tłuszczy, co jest zaletą u osób z miażdzycą, z drugiej jednak strony zmniejsza przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,K).
  • Kwas fitynowy z błonnika utrudnia przyswajanie wapnia, żelaza i cynku. Należy zadbać, aby przyjmować ich w związku z tym więcej.
  • Jeśli zażywasz na stałe niektóre leki, błonnik może obniżać ich skuteczność.  Koniecznie powiedz lekarzowi o zażywaniu preparatu błonnikowego zwłaszcza w przypadku leków antydepresyjnych, udowodniono bowiem w tym przypadku znaczny spadek skuteczności. Profilaktycznie czytaj ulotkę dołączoną do każdego z przyjmowanych przez Ciebie leku.

 

 

Skąd czerpać błonnik pokarmowy?

Zasadnicza większość z nas nie potrzebuje specjalnych, drogich preparatów- błonnik czerpać można z naturalnych pokarmów.

Błonnik występuje w dwóch postaciach- rozpuszczalnej w wodzie i nierozpuszczalnej.

Błonnik rozpuszczalny w wodzie nie podrażnia jelit i minimalizuje obciążenia mechaniczne jelit. Pozyskać go można z siemienia lnianego, babki pałesznik, babki jajowatej, warzyw, zwłaszcza strączkowych, ale też marchwi, ziemniaków oraz owoców : pomarańczy, suszonych śliwek, daktyli. Po taki błonnik sięgać powinniśmy przy zaparciach spastycznych, czyli takich, przy których jelita są przewlekle skurczone, przez co utrudniony jest pasaż jelitowy, przesuwanie mas kałowych, występują wzdęcia i stany zapalne.

 

Błonnik nierozpuszczalny pod wpływem wody pęcznieje i zwiększa objętość, a wędrując wzdłuż układu pokarmowego, “zbiera” ze sobą niestrawione resztki.Pobudza on perystaltykę, podrażnia jelita,przyczynia się do częstszych wypróżnień. Błonnik nierozpuczszalny znajduje się w otrębach, kaszach, owsiance i pieczywie.. Zalecany jest przy zaparciach atonicznych, w których praca jelit jest spowolniona, a masy kałowe mają tendencję do zalegania w jelicie grubym, gdzie są silnie odwadniane.

 

Aby mieć pewność, że błonnik pomoże na nasze dolegliwości, musimy upewnić się, że stosujemy właściwy błonnik do dokuczającego nam typu zaparć.

 

  1. Bielecki K, Trytko I. Zaparcia u ludzi w wieku podeszłym. Postępy Nauk Medycznych 11/2008, s. 760–766.
  2. Cybulska B, Łukaszewska T. Dietetyka. WSiP Warszawa; Szczeklik A, Gajewski P. (red.). Choroby wewnętrzne: kompendium medycyny praktycznej. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków, 2011, s.100
  3. Jabłońska B, Żaworonkow D, Lesiecka M, Filippovich Agafonniko V, Miroslavovich Pinkolsky P, Lampe P. Zaparcia – etiopatogeneza, diagnostyka i leczenie. Postępy Nauk Medycznych s1/2011, s. 33–38
  4. Platta A. Rola diety bogatoresztkowej w profilaktyce i leczeniu zaparć, otyłości, cukrzycy i chorób układu sercowo–naczyniowego. Akademia Morska w Gdyni. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, nr 86, grudzień 2014

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *