Aktualności Lifestyle

KAWA KULOODPORNA- MIT CZY HIT??

Krąży opinia, że przyspiesza metabolizm i ułatwia utratę tkanki tłuszczowej.
Z tego powodu cieszy się niesłabnącą popularnością. Czy słusznie?

 

Kawa kuloodprona to kawa podawana z tłuszczem. Najczęściej masłem lub olejem kokosowym. Jej historia zaczęła się wraz z podróżą Amerykanina Dave Asprey’a do Tybetu, gdzie zauważył on, iż Tybetańczycy dodają masło i mleko jaków do herbaty. Ze względu na realia amerykańskie (raczej trudno o dostęp do jaków), po powrocie zamienił herbatę na kawę, a tłuszcze jaków- na mleko krowie i tłuszcz MCT.
( W kawiarniach podawana jest obecnie na dwa sposoby- albo jako czarna kawa z olejem kokosowym/ masłem, albo dodatkowo zabielana mlekiem.) Następnie zareklamował “swój wynalazek” jako kawa ułatwiająca spalanie tłuszczu i poprawiająca koncentrację.

 

Czy to nie ściema?

Sama w sobie kawa , jak wiadomo, może mieć działanie odchudzające. Wszystko zależy oczywiście od jakości kawy, a dokładnie- zawartości kofeiny, bo to właśnie ona stymuluje procesy metaboliczne.

Również na zdolności poznawcze, bystrość umysłu i poziom koncentracji pozytywnie wpływa zawarta w kawie kofeina.

 

Co więc właściwie wnosii dodanie do kawy tłuszczu i w jaki sposób miałoby to usprawnić zarówno nasze zdolności poznawcze, jak i spalanie tkanki tłuszczowej?

 

Dodatek  tłuszczu w kawie kuloodpornej powoduje, że wraz z kawą dostarczamy energii. Do prawidłowej pracy mózgu jest ona niezbędna. Dlatego właśnie połączenie kofeiny, która spowoduje prawie natychmiastowe pobudzenie, z tłuszczem, który dopiero po czasie uwolni swoją energię, może przedłużyć czas pobudzenia.

Z kolei w przypadku spalania tłuszczu, chodzi bardziej o zapobieganie podjadaniu. Ponieważ kawa kuloodprona z racji obecności t łuszczu jest syta, często zastępuje ludziom śniadanie lub powoduje, że jest ono zjadane w mniejszej porcji.

 

Czy wobec tego, chcąc zredukować masę ciała, powinniśmy częściej sięgać po kawę kuloodporną? Nie wydaje mi się. Owszem, od czasu do czasu może stanowić urozmaicenie diety. Jednak zastępowanie posiłków kawą z tłuszczem zubaża naszą dietę (zmniejszamy różnorodność oraz nie dostarczamy składników mineralnych i wielu witamin). Tymczasem spożycie  zwykłej, dobrej jakości kawy również dostarczy odpowiednio dużej dawki kofeiny, a jak już wspomniałam, za same procesy metaboliczne i wpływ na pracę umysły odpowiada właśnie kofeina!

 

  1. Harpaz, S. Tamir, A.Weinstein, Y. Weinstein The effect of caffeine on energy balance.J Basic Clin Physiol Pharmacol. 2017 Jan 1;28(1):1-10

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *