Aktualności Lifestyle

ODCHUDZANIE- JAK AROMATERAPIA MOŻE CI POMÓC

  1. Zapachy oddziałują bezpośrednio na mózg, aktywując ośrodki odpowiedzialne za emocje, pamięć, energię i jej gospodarkę. Czego się nie spodziewacie, to fakt, że ponad połowa receptorów węchowych zlokalizowanych jest nie w śluzówce nosa- posiadają je bowiem skóra, mięśnie, jelita, płuca.

Niekiedy ich wpływ może być korzystny dla procesu odchudzania, i to na kilka sposobów.[1] Pokażę Wam kilka przykładów.

    1.Tymianek -jego zapach powoduje, że w jelitach wzrasta produkcja serotoniny. Ta z kolei reguluje procesy trawienne, łagodząc lub zwalniając w ten sposób m.in. wzdęcia.Podobny efekt mogą dać goździki.

2. Oliwa z oliwek– jej aromat potęguje sytość, prawdopodobnie spowalniając wchłanianie glukozy z krwi do wątroby. [2] Chociażby dlatego warto skropić sałatkę oliwą extra virgin (dodatkowy atut takiego zabiegu to usprawnienie wchłaniania witamin A, D,E,K).

3.Mięta- dodaje energii przed treningiem. jej olejek eteryczny aktywuje układ siatkowaty RAS, który usprawnia koncentrację i pobudzenie. Odwraca uwagę od dyskomfortu- pomaga wydłużyć trening siłowy i powoduje subiektywne wrażenie, że ćwiczyliśmy krócej, niż rzeczywiście. Dlatego guma do żucia to dobre rozwiązanie.[3] Podobny efekt daje zapach cynamonu..

4. Drzewo sandałowe– jego aromat pobudzają skórę do intensyfikacji procesów regeneracyjnych– aż do 30 %. Warto zastosować go w postaci olejku do twarzy- zyskasz nie tylko aromat, ale również nawilżysz skórę. [4].

5. Jaśmin – ten zapach pomaga obniżyć tętno i ciśnienie krwi, co również przyspiesza #procesyregeneracyjne. Warto więc kupić żel pod prysznic o tej nucie zapachowej i nosić go ze sobą zaraz po wysiłku fizycznym lub wypić herbatę jaśminową (dodatkowy plus- nawodnisz się po treningu!).

Zgodzicie się, że warto wzbogacić zarówno swoje mieszkanie jak i kosmetyczkę w te aromaty?Jedno jest pewne- na pewno nam nie zaszkodzi ;).

1.W. Yin, L. Hewson, R. Linforth, M. Taylor M2, ID.Fisk.; Effects of aroma and taste, independently or in combination, on appetite sensation and subsequent food intake.Appetite. 2017 Jul 1;114:265-27

2.A.J. Smeets, M.S. Westerterp-Planteng, Satiety and substrate mobilization after oral fat stimulation.r J Nutr. 2006 Apr;95(4):795-801.

3..S. Barker, P. Grayhem, J.Koon, J. Perkins, A. Whalen, B.  Raudenbush, Improved performance on clerical tasks associated with administration of peppermint odor.; Percept Mot Skills. 2003 Dec;97(3 Pt 1):1007-10

4. A. Schaefer, The Health Potential of Sandalwood, Medically reviewed by University of Illinois-Chicago, College of Medicine on June 15, 2016

5. M. Skotnicka, N. Duraj, Rola składników odżywczych w regulacji sytości organizmu,  Zakład Chemii, Ekologii i Towaroznawstwa Żywności Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *