Aktualności Aktywność Fizyczna Lifestyle Motywacja

TWOJE CIAŁO A ĆWICZENIA, czyli fizjologia wysiłku fizycznego w 9 punktowym skrócie

Wysiłek kojarzy nam się ze zmęczeniem mięśni, przyspieszonym oddechem i dużą ilością potu. Tymczasem, podczas dowolnego wysiłku uruchamianych jest dużo więcej organów! Zacznijmy od tych najbardziej oczywistych:

 

  1. Mięśnie- to przede wszystkim ich pracę widzimy, a po jakimś czasie- czujemy.  Ból po treningu pojawia się najczęściej 48-72h i wynika z mikrouszkodzeń, a nie, jak kiedyś sądzono, ze sposobu poboru energii przez mięśnie.Otóż czerpią one energię z ATP i glukozy , które zmagazynowane są  w samych mięśniach i wątrobie. Zapas ten jest zwykle niewystarczający (przewiduje pracę przez kilka minut, tymczasem nasze treningi trwają znacznie dłużej). W związku z brakiem substratów tlenowych, mięśnie zaczynają produkcję kwasy mlekowego, który jest alternatywnym źródłem energii. Jednak już w 30-60 minut po treningu, kwas mlekowy zostaje usunięty z mięśni, toteż nie może on być sprawcą potreningowego bólu.
  2. Stawy: są połączeniami między kośćmi. Podczas wysiłku przyjmują na siebie nacisk dochodzący do 6-krotności naszej masy! Jeśli obciążenia są niewielkie, stawy są za to wdzięczne- stymulują one bowiem odżywienie i wzmacniając jednocześnie kości (wzrasta wysycenie wapniem)Niestety, przy zbyt dużych obciążeniach stawy cierpią, zwłaszcza gdy towarzyszy im nieprawidłowa technika, powodujące uszkodzenia chrząstek.
  3. Płuca- podczas intensywnego wysiłku pobierają nawet 15 razy więcej tlenu niż podczas normalnego oddychania (tymczasem przypominam, tlen to zaledwie 21% objętości powietrza). Aby pobrać taką ilość powietrza, oddech pogłębia się i wzrasta jego częstotliwość(tempo). Na podstawie maksymalnego poboru tlenu, do jakiej jest zdolny nasz organizm, oznacza się parametr VO2max, mówiący w jakiej jesteśmy formie. Wraz z systematycznym treningiem jego wartość się poprawia.
  4. Układ krążenia-  tempo krążenia krwi wzrasta, ponieważ pracujące mięśnie potrzebują nowych dostaw tlenu. Z przyspieszeniem krążenia wiąże się oczywiście przyspieszenie rytmu serca Przy systematycznych intensywnych ćwiczeniach w mięśniach powstają nowe naczynia krwionośne, a lewa komora serca rozszerza się, co w efekcie prowadzi do obniżenia tętna spoczynkowego i ciśnienia krwi.
  5. mózg- szybsza praca układu krążenia powoduje, że również mózg jest lepiej ukrwiony i dotleniony. Zwiększa to zdolność do koncentracji i zachowania czujności. jednocześnie dochodzi do produkcji dopaminy, GABA, endorfiny, serotoniny i innych neurotransmitterów, usprawniających pracę mózgu. Wykazano profilaktyczny wpływ aktywności fizycznej na ryzyko udaru, Parkinsona i Alzheimera.
  6. układ pokarmowy- nasze organizmy są sprytne- większość energii kierują zawsze tam, gdzie jest najbardziej potrzebna. W związku z tym podczas pracy mięśni szkieletowych trafia ona głównie właśnie do mięśni, podczas gdy układ pokarmowy zostaje w znacznym stopniu “pominięty”- ilość trafiającej tu energii jest niewystarczająca, toteż procesy trawienne zostają zahamowane- zmniejszenie wydzielania enzymów trawiennych, ograniczenie skurczów mięśniówki żołądka i jelit.
  7. nerki i nadnercza- nerki dbają o oszczędniejszą gospodarkę wodą, ale jednocześnie przepuszczają więcej białek do moczu. W nadnerczach z kolei produkowany jest kortyzol i adrenalina- pozwala to na mobilizację zapasów energii i przyspieszenie pracy serca.
  8. układ immunologiczny-  aktywność umiarkowanej intensywności zwiększa  aktywność komórek drugiej linii- wysoko wyspecjalizowanych krwinkek białych, zwłaszcza limfocytów Th, zwiększa stężenie we krwi przeciwciał IgG i IgM, interleukin 2 i 4 i interferonu γ, co zmniejsza ryzyko zakażeń i chorób autoimmunologicznych
  9. układ termoregulacyjny- on odpowiada za nasze “czerwone twarze”. Naczynia w skórze rozszerzają się bowiem, zwiększając przepływ krwi, co sprzyja oddawaniu ciepła do otoczenia. Dodatkowo gruczoły potowe produkują pot, który parując z powierzchni skóry, dodatkowo ochładza.

 

Konturek, Fizjologia człowieka

E.Janczak-Cwil , “Co się z tobą dzieje, gdy ćwiczysz” Newsweek Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *