Aktualności Lifestyle Motywacja

7 SPOSOBÓW NA ZŁUDNE SZCZĘŚCIE- JAK UWOLNIĆ SIĘ Z SIDEŁ CUKRU

Na początek skupmy się na uczuciach- dlaczego łakocie sprawiają, że odczuwamy, przynajmniej złudne poczucie szczęścia?

Serotonina, jeden z hormonów odpowiedzialnych za poczucie szczęścia, produkowana jest w komórkach enterochromatofilnych w błonie śluzowej jelit (około 90% serotoniny przewodu pokarmowego) i jądrach szwu w mózgu, a także w szyszynce oraz trombocytach. Proces powstawania serotoniny Z L- tryptofanu jest pobudzany przez cukier. Za każdym razem, gdy jemy słodycze, podnosi  się nam poziom cukru, co skutkuje pobudzeniem produkcji serotoniny, a my odczuwamy szczęście. Nasz mózg uwielbia ten sygnał! Nauczeni takiej jego reakcji, w sytuacjach stresowych sięgamy po najprostsze źródło energii, jeszcze bardziej uzależniając go od cukru.

Niestety,poziom cukru we krwi po spożyciu słodyczy szybko spada ponownie- głównie pod wpływem wyrzutu insuliny, która z kolei sprzyja przesuwaniu węglowodanów do tkanki tłuszczowej. Z kolei nasz mózg zaczyna domagać się ponownego “zastrzyku”, zaczyna więc wysyłać sygnały smutku, próbując zmotywować nas do sięgnięcia po kolejne łakocie. Jeżeli posłuchamy go, poziom cukru ponownie się podniesie, nastąpi kolejny wyrzut serotoniny i chwilowego poczucia szczęścia..po czym historia zatoczy koło.

Mechanizm ten jest bardzo podobny i równie silny co w przypadku uzależnienia od narkotyków- chociaż w tym przypadkiem narkotykiem jest cukier.

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z wagi problemu. Otóż cukier jest szkodliwy nie tylko dla naszej sylwetki. Inne jego mechanizmy działania powodują:

-sprzyja próchnicy zębów

– zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca i cukrzycy

– objawia się problemami z koncentracją, zmiennymi nastrojami,,

– w nadmiarze powoduje brak energii

– zaburza układ immunologiczny

– pogarsza wygląd i kondycję cery

– przyspieszenia procesów starzenia

– odkłada się w tkance tłuszczowej, przyczyniając się do otłuszczenia organów wewnętrznych.

Wszystkie powyższe argumenty przemawiają za odstawieniem nałogu. Jednak podobnie jak z innymi używkami, należy to robić stopniowo.

Poniżej  SIEDEM KROKÓW DO UWOLNIENIA SIĘ ZŁUDNEGO SZCZĘŚCIA:

  1. Jeśli słodzisz ciepłe napoje więcej niż łyżeczkę, zacznij sypać o jedną mniej. Jeśli już  teraz słodzisz jedną łyżeczkę, ogranicz się do połowy. Kubki smakowe szybko się przyzwyczają do mniejszej ilości słodyczy, a ty niedługo będziesz mógł znów ją troszkę  zmniejszyć i zmniejszyć, aż do całkowitego wyeliminowania
  2. Używaj cynamonu, kardamonu i ekstraktu waniliowego. Ich dodanie zmniejsza łaknienie na cukier, gdyż dodają potrawie smaku.
  3. Zaopatrz się w zdrowe przekąski. Często sięgamy po słodycze z nudy. Na początku mogą to być świeże, pokrojone owoce, które same w sobie są słodkie. Z czasem możesz zamienić je na warzywa.
  4. Nie pomijaj posiłków- systematyczne dostarczanie energii zmniejsza częstotliwość podjadania, a więc zmniejsza ryzyko, że sięgniesz po słodycze!
  5. nawadniaj się – często mylimy uczucie pragnienia z ochotą na “przekąszenie czegoś”. Oczywiście, sięgaj po napoje bezcukrowe.
  6. Unikaj cukru ukrytego! Mamy świadomość jego obecności w ciastkach, czekoladkach, batonikach, ale często zapominamy o innych źródłach: płatki śniadaniowe, “naturalne” soki, jogurty owocowe, pieczywo barwione karmelem… Najlepiej przyrządzaj posiłki samodzielnie, również desery. Będziesz pewny składu dania oraz faktycznej ilości dodanych słodzideł. Próbuj też przemycać do przekąsek źródła białka- wydłużają one poczucie sytości.
  7. Znajdź sposoby na rozładowanie złych emocji i nudy. Sięganie z ich powodu po jedzenie to nie najlepszy pomysł. Spacer, lektura, spotkanie ze znajomymi, wyjście do kina- znajdź swój sposób!

 

George J. Siegel, Bernard W. Agranoff: Basic neurochemistry: Molecular, cellular and medical aspects. Filadelfia: Lippincott-Raven, 1999. ISBN 0-397-51820-X.

W. Woolley. A probable mechanism of action of serotonin. „Proceedings of the National Academy of Sciences USA”. 44 (2), s. 197–201, 1958

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *