Aktualności Aktywność Fizyczna

ZADBAJ O MIĘŚNIE- SUPLEMENTUJ WITAMINĘ D

Powszechnie znany jest dobroczynny wpływ witaminy D na strukturę kośćca poprzez udział w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej. Mało kto jednak ma świadomość, że witamina ta pełni również istotną funkcję w utrzymaniu prawidłowej struktury…mięśni. Liczne badania udowadniają korelację stężenia witaminy D z wynikami sportowymi. Niski poziom tej witaminy zmniejsza wydolność i zwiększa ryzyko kontuzji. Utrzymywanie właściwego poziomu witaminy D, za jaki uznaje się 50ng/ml, można zapobiec osłabieniu mięśni i  zaburzeniu ich czynności oraz zwiększyć ich wydolność (nie mówiąc już o zapobieżeniu złamaniom przeciążeniowym).

Poza sezonem letnim,jako że  nasłonecznienie w naszych szerokościach geograficznych nie jest wystarczające, osiągnięcie właściwego poziomu witaminy D jest trudne bez suplementacji. Zgodnie z RDA zaleca się 5ug na dobę, jeżeli jednak jesteś osobą intensywnie ćwiczącą, twoje zapotrzebowanie może wzrosnąć. Warto skonsultować się z lekarzem oraz systematycznie wykonywać pomiar stężenia tej witaminy we krwi, która zgodnie z normami  30–50 ng/ ml, czyli 75–125 nmol/l. zgodnie z obecnym (2018r) zakresem norm dla badań laboratoryjnych.

 

Halliday T. i in. (2011) Vitamin D status relative to diet, lifestyle, injury and illness in collage athletes; Med. Sci. Sports Exerc., t.43, s. 335-343

Larson-Meyer D.E., Willis K.S. (2010), Vitamin D and athletes; Curr. Sports Med. Rep., t.9 (4), s220-226

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *