Lifestyle

PROBIOTYKI- CZYM SĄ I CZY WARTO PO NIE SIĘGAĆ

Probiotyki to suplementy żywych kultur bakterii Lactobacillus, Bifidobacterium lub drożdżaków Saccharomyces boulardii. Ich zadaniem jest odbudować  naszą prawidłową florę bakteryjną, która została zniszczona lub zubożona.

Prawidłowo w naszym przewodzie pokarmowym na każdy gram treści znajduje się od 106 do 1012 mikroorganizmów, oprócz bakterii są to też wirusy i mikroorganizmy eukariotyczne. Ich zagęszczenie  oraz rodzaj (ok 500-1000 różnych gatunków) różni się w zależności od odcinka jelita. Nie są one obojętne dla ludzkiego organizmu: przeprowadzają  fermentację wybranych składników pokarmowych, stymulują system immunologiczny do zwalczania drobnoustrojów chorobotwórczych, uczestniczą w produkcji witaminy H (biotyna)  i witaminy K oraz wspomagają i produkcję hormonów. Co więcej, udowodniono korelację między kondycją mikrobioty jelitowej a pracą mózgu- zwłaszcza u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi.

Oczywiście, istnieje też druga strona medalu- bakterie właściwe dla jednej lokalizacji, jeśli dostaną się do innego odcinka przewodu pokarmowego, mogą powodować poważne zatrucia i zakażenia!

Stan mikrobioty zależy w dużej mierze od naszej diety, odżywienia, zażywanych leków, wieku, stresu, chorób, środowiska życia.

Najczęstszą przyczyną wyniszczenia flory bakteryjnej jest antybiotykoterapia. . Przy każdej lekarze przepisują pacjentom probiotyki, nie podkreślają jednak, jak długo powinno zażywać się probiotyk. Większość pacjentów sądzi, że jedynie w czasie antybiotykoterapii. Tymczasem mówi się, że organizm potrzebuje minimum pół roku suplementacji, aby odbudować mikrobiotę, więc co najmniej przez taki okres powinniśmy sięgać po probiotyki.

Probiotyki występują też w naturalnej postaci w żywności fermentowanej i kiszonej- kiszona kapusta, kiszone ogórki itp.- chociaż nie jesteśmy wstanie dokładnie określić, jaką ich ilość zawierają, a więc ile powinniśmy spożyć, aby zaopatrzyć nasz organizm odpowiednio.

Jeśli zdecydujemy się na wybór aptecznego probiotyku, warto upewnić się, jaką dawkę zawiera kapsułka . Na pewno na rynku znaleźć można kilka wartych uwagi preparatów, osobiście polecam DOZ Product Vcaps Plus, które nie tylko są łatwo dostępne, mają odpowiednią ilość bakterii, ale również skład otoczki jest odpowiedni dla  osób uczulonych na gluten, soję, laktozę oraz dla wegan.

Jednak! We wszystkim należy zachować umiar. Nadmiar przyjmowanych suplementów z probiotykami może prowadzić do przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego (SIBO), osłabiać koncentrację za sprawą neurotoksycznego kwasu D-mlekowego będącego produktem bakterii. Dlatego, jeżeli nie przechodziliście w przeciągu ostatniego pół roku antybiotykoterapii i nie dostaliście zaleceń od lekarza lub dietetyka, nie sięgajcie po kapsułki na własną rękę! Lepiej skupić się wówczas na wymienionych przeze mnie naturalnych źródłach.

Mikrobiotę możemy wesprzeć też w inny  niż dostarczanie “świeżych” żywych kultur  bakteryjnych sposób. Otóż, jak było wspomniane, na drobnoustroje symbiotyczne ma wpływ wiele czynników, w tym nasza dieta. Prebiotyki to naturalnie występujące w wybranych produktach substancje, które wspierają rozwój bakterii jelitowych. . Ich działanie polega na dostarczaniu nie ulegających trawieniu poli- i oligosacharydów, mannanoligosacharów oraz laktulozy, które w dalszych odcinkach  przewodu pokarmowego fermentują, stając się pożywką dla bakterii. Do prebiotyków należy m.in. por, cebula, czosnek, cykoria, karczoch, szparagi, fasola. Ich włączenie w dietę jest niezwykle proste!

 

A.Depta  2001, Probiotyki – właściwości, ich rola i znaczenie oraz możliwości stosowania w profilaktyce i leczeniu schorzeń przewodu pokarmowego u prosiąt, Trzoda Chlewna, Vol. 39, nr 7, 98-100

Gołąb, M. Jakóbisiak, W. Lasek, T. Stokłosa: Immunologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, s. 272-273.

Huang, JB. Lai, YL. Du,  Y. Xu, LM. Ruan, SH. Hu.,Current Understanding of Gut Microbiota in Mood Disorders: An Update of Human Studies.Front Genet. 2019 Feb

A. Strzępa, M. Szczepanik. Wpływ naturalnej flory jelitowej na odpowiedź immunologiczną (Influence of natural gut flora on immune response). „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej”. 67, s. 908-920, 2013.

2 thoughts on “PROBIOTYKI- CZYM SĄ I CZY WARTO PO NIE SIĘGAĆ”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *