Aktualności Motywacja

IMPREZOM- TAK, ICH SKUTKOM- POWIEDZ NIE! 7 SPOSOBÓW ZAPOBIEGANIA I ZWALCZANIA

 

To przyjemne, świętować w gronie przyjaciół. Bez względu na to czy z okazji urodzin, czy z okazji Dnia Kobiet, czy  po prostu dlatego, że tydzień był ciężki a dziś jest piątkowy wieczór. Niestety, nietrudno stracić przy tym umiar i obudzić się kolejnego dnia z bólem głowy, powodowanym za dużą ilością wypitego alkoholu.Co zrobić, żeby uniknąć takiej bolesnej sytuacji?

1. Wypij jedną szklankę wody lub rozcieńczonego soku na każdą porcję alkoholu (lampkę wina, kieliszek wódki, drinka) . Alkohol (etanol) ma działanie odwadniające, działając hamująco na wydzielanie wazopresyny- uczestniczącej we wchłanianiu zwrotnym  wody przez nerki. Tymczasem odwodnienie to główna przyczyna bólu głowy. Dlatego zadbaj, by na bieżąco się nawadniać.

2.Podjadaj cytrusy- pomarańcze, mandarynki, pomelo- wszystkie one posiadają duże stężenia witaminy C, która nie tylko zwalcza wolne rodniki (alkohol sprzyja ich powstawaniu), ale również

Dodatkowy plus- owoce bogate są w błonnik, a ten w pewnym stopniu ograniczy ilość kalorii przyswojonych ze słodkimi drinkami alkoholowymi.

3. Sięgaj też po takie przekąski jak pestki dyni, orzeszki pistacjowe, migdały, pomidorki koktajlowe- są bogatym  źródłem potasu– alkohol wypłukuje go, co może powodować m.in. poranne kołotanie serca. Ciekawym suplementem łączącym witaminę C, potas i dodatkowo magnez jest Xenofit Mineral

Do śniadania wypij ciemne kakao- z tego samego powodu, co powyżej, 100g suchego proszku to 1927mg! tego minerału, prawie tyle, co dzienne zapotrzebowanie! Oczywiście, porcja kakao to dużo mniej gram. Dlatego wkomponuj w poranny posiłek  także szpinak, soję lub białą fasolę- są bogate w potas, a przy okazji dostarczą białko, którego zapotrzebowanie wzrasta  po intensywnych procesach metabolizowania i detoksykacji nadmiernie spożytego etanolu( wysokie zużycie enzymów wątrobowych).

4. Suplementuj B-kompleks. Witaminy z tej grupy są niezwykle wrażliwe na alkohol. Dlatego zarówno przed jak i po imprezie, zadbaj o ich podaż- możesz sięgnąć po suplement lub wkomponować je naturalnie  w posiłki. Jeśli nie wiesz, jak poprawnie to zrobić, możesz skorzystać z porady dietetyka.

5. Spacer– lekka aktywność w postaci spokojnego marszu na świeżym powietrzu pobudzi metabolizm i układ odpornościowy- to z kolei przyspieszy usuwanie toksycznych metabolitów alkoholu.

6. Jeśli musisz sięgnąć po tabletkę przeciwbólową, wybierz taką bez paracetamolu-łączenie go z etanolem niszczy wątrobę. Lepiej więc sięgnąć po ibuprofen lub kwas salicylowy.

7. Spróbuj się bardziej kontrolować. Umiar jest złotym środkiem na wszystko.Może, jeśli miałoby Cię uchronić to przed jutrzejszymi konsekwencjami, wcale nie tak trudno powstrzymać się przed tym jeszcze jednym drinkiem?

Które z tych metod były Wam już znane? Jakie metody Wy stosujecie? Koniecznie podzielcie się w komentarzach.

 

Stergios Pitsavas, Christina Andreou, Franzesca Bascialla, Vasilis P. Bozikas, Athanasios Karavatos. Pellagra Encephalopathy Following B-Complex Vitamin Treatment without Niacin. „International Journal of Psychiatry in Medicine”. 31 (1), s. 91–96, 2004.

2 thoughts on “IMPREZOM- TAK, ICH SKUTKOM- POWIEDZ NIE! 7 SPOSOBÓW ZAPOBIEGANIA I ZWALCZANIA”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *