Aktualności Motywacja

ODROBINA RELAKSU… CZASEM NIE WPŁYWA KORZYSTNIE

Przytulna restauracja. Delikatne, skaczące promyczki świec, od których aż ciepło się robi na duszy. W tle łagodna muzyka, w powietrzu aromatyczny zapach świeżo gotowanych potraw… wszystkich nas to relaksuje, wszyscy czujemy się wspaniałe…

Ale uwaga! Nie pozwól uśpić swej czujności. Badania pokazują, że jakość oświetlenia wpływa na poczucie naszego komfortu- łagodne zwiększa to poczucie, powodując, ze mniej się kontrolujemy, stłumione wydłuża czas posiłku, co przeważnie wiąże się z większą ilością przyjętego pożywienia.

Podobnie, łagodne tony muzyki sprzyjają dłuższemu pozostawaniu przy stole oraz dekoncentracji, a przez to bezwiednie sięgamy po dodatkowe porcje jedzenia i picia. Co więcej, w akompaniamencie dobrej melodii inaczej percepujemy smak- pokazało to doświadczenie nad testerami wina. Z wpływu łagodnych utworów na wzrost konsumpcjonizmu doskonale zdają sobie sprawę centra handlowe- stąd w marketach wszechobecne głośniki z przyjemnymi dźwiękami.

Nasz apetyt jest też podsycany aromatami. Już od dawna wiadomo,
że zmysł smaku w dużej mierze zależy od zmysłu zapachu. U osób pozbawionych lub z ograniczoną ilością receptorów zapachu odnotowano mniejsze zainteresowanie jedzeniem ( m.in. dlatego wraz z wiekiem tracimy apetyt). Sami badani potwierdzają, że gorzej odczuwają smaki. To powód, dla którego głodniejemy przechodząc koło cukierni otoczonej chmurą piekarniczych aromatów czy jesteśmy skłonni zamówić w restauracji deser po obfitym obiedzie.

Co więcej! Nawet odpowiednio nadana nazwa posiłku i zestawienie kolorystyczne pokarmów może zwiększyć nasz apetyt.

Świadomość występowania tych trików nie każe nam rezygnować
z jedzenia na mieście, wystarczy pamiętać i nich i zachować czujność. Niektóre możemy też zastosować we własnym domu- wyłączajmy ostrzejsze światło podczas posiłków. Jeśli świece zapachowe, to raczej nie te o zapachu wanilii czy piernika- zwiększą nasze łaknienie na słodycze. A muzykę relaksującą włączajmy, lecz dopiero po odłożeniu talerzy do zlewu.

 

K. Kantono et. al., The Effective od music on gelato perception in different rating contexts; Food Res int 2018

E. Mamalaki et.al., Presence of music  while eating; Effects on energy intake,  eating rate and appetite sensation, Physiol Behav. 2017

U. Sailer et.al., Still eating despite decreased olfactory pleasure. The influence of odor liking and wanting pn food intake, Food Senses 2016

QJ.Wang et.al., Assessing the influence of music on wine perception among wine professionals,Food Sci Nutr. 2018

B.Wansink,JE.Painter, How descriptive Food Names bias sensory perceptions in restaurants; Food Quality and Preference Vol. 16 Issue 5, July 2009, pages 393-400

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *